Тема: «Природа України»
Програмовий зміст: розширювати знання дітей
про рослинний і тваринний світ України, представників Червоної книги;
виховувати любов до природи та бережне ставлення до всього живого.
Обладнання: демонстраційні ілюстрації до теми, ілюстрації до дидактичних ігор, відео-презентації.
1. Комунікативна
діяльність
Педагога
звертається до дітей: “Як можна назвати все, що нас оточує? Яку природу ви
спостерігаєте, коли йде по вулиці? Що ви бачите на дачі, в парку, в лісі, на
березі річки, моря? Про що ми можемо сказати, що це жива природа? А нежива? А
чи скрізь природа однакова?
Сьогодні ми
поговоримо про природу нашої України, про її красу та особливості”.
2. Педагог
пропонує дітям послухати вірш та загадку
Моя земля чарівна, наче казка!
Тут є усе: ліси, степи, поля,
Моря, озера, сонечкова ласка...
Зелені гори - дорога земля.
Загадка:
Кругом вода, а напитись
не можна.
(море )
Педагог демонструє ілюстрацію
“Моря України”
Землі нашої країни Україна
омивається морями, їх у нас два Чорне та Азовське. Морська вода солона. У морях
ростуть різноманітні водорості. Люди з них виготовляють ліки, добриво,
використовують як корм для худоби. У морях водяться різноманітні риби: скумбрія,
тюлька, камбала; зустрічаються різні тварини: краби, медузи, креветки. Риби
дають нам смачне і цінне м’ясо. Біля моря завжди свіже повітря, тому тут добре
відпочивати. Багато хто з вас влітку їздить на відпочинок до моря. Але відпочиваємо ми і на берегах
інших водоймищ. Ось послухайте загадку:
Загадка:
Тече, тече - не витече;
біжить, біжить - не
вибіжить.
(річка)
Педагог демонструє ілюстрацію
“Річки України”
- В Україні протікає багато
річок і струмків. У кожної річки своя дорога. Взимку ріки скуті льодом, але під
ним тече вода. Річки - це народне багатство. З давніх-давен люди селилися
поблизу річок, брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих
річках побудовано електростанції, які дають електричний струм. Очищена вода
поступає у водопроводи. По річках перевозять пасажирів, різні вантажі. В річках
водяться риби, звірі, водоплавні птахи. Найбільша річка України - це Дніпро, а в нашому місті – Південний Буг.
Крім морів і річок
українська земля славетна ще унікальним природним об’єктом. Ось послухайте
загадку:
Ну, звичайно, це
диво! -
Ось вже котрий вік
Навіть самим жарким літом
На її вершині сніг!
(гори)
Педагог
демонструє ілюстрацію “Гори України”
На цій ілюстрації зображені гори
України. В Україні є Карпати і Кримські гори.
В Карпатах є хвойні і листяні ліси, в яких живуть
тварини, птахи, комахи. Багато будинків відпочинку, санаторіїв, в яких
оздоровлюються люди. Кримські гори біля Чорного моря, тут є печери, глибокі
колодязі, озера, джерела.
Ще на Україні є унікальна жива природа. Ось послухайте
загадку:
Узимку чорний, навесні і
влітку зелений,
А восени жовтий.
(ліс)
Педагог демонструє ілюстрацію “Ліси України”
Дуже багата рослинність в
Україні. Є ліси листяні, хвойні, мішані. В лісах росте багато дерев, кущів,
трав. Ростуть і каштани, і берізки, і ясени, і тополі, і липи, і ялинки, і
дуби, і верби. А ще ліси багаті їстівними грибами: лисички, маслюки, опеньки. Багата
природа і тваринним світом. Є у нас в Україні і зайці, і лисиці, й ведмеді, і
лосі й олені, дикі кабани, А скільки дрібненьких: і ховрах, і миша і т.д.
Педагог демонструє ілюстрацію
“Тварини України”
З книги
рекордів України: зубр - найбільша тварина України, бобер - найкращий будівник, видра - має
найгустіше хутро, заєць - найшвидша тварина суші, тушканчик - тварина з
найдовшим хвостом.
А ще дуже багато птахів. Ось деякі з них.
Педагог демонструє ілюстрацію
“Птахи України”
Люди піклуються про збереження
природи, і завели книгу, де описуються найрідкісніші представники живої
природи. Ця книга називається Червоною книгою України.
Педагог демонструє ілюстрацію
“Червона книга України”
В червоній книзі України зібрані
відомості про рідкісні види тварин і рослин. Це попередження про те, що тварини
або рослини знаходяться під загрозою зникнення і потребують особливої охорони
та дбайливого ставлення.
3.Фізкультурна хвилинка
Один - два - піднімається гора (стати навшпиньки)
Три - чотири - це круті гірські схили (рухи
руками ліворуч, праворуч)
П’ять - шість - це орли дивний танець завели (кружляння)
Сім - вісім - це смерічки похилилися до річки (нахили
в різні боки)
Дев’ять - десять - це вода з водоспаду витіка (біг на
місті)
4.Дидактична гра “Що росте?”
Мета: вчити дітей відгадувати описові
загадки, знаходити зображення-відгадку.
На дереві гойдається, жупан колючий має,
На літо одягається, а восени скидає.
(каштан)
Стрімко вибігли на гору дві подружки білокорі Дощик
їм полоще кіски. Звуть цих подружок...
(берізки)
Я дерево красень,
А звуть мене...
(ясень)
Серед літа - метелиця: пух летить і стелиться.
(тополя)
Навесні росте, влітку цвіте,
Восени осипається, взимку відсипається,
Лікує від грипу, кашлю і хрипу.
(липа)
Їсти не просить,
Влітку і взимку одне вбрання носить.
(ялинка)
Батько синів тисячі має,
Кожному шапку справляє.
(дуб, жолуді)
Стоїть над водою з розплетеною косою.
(верба)
Стоїть при дорозі на одній нозі,
Шапочку має, та нікого не вітає.
(гриб)
5.Дидактична гра “Тварини України”
Мета: вчити знаходити та називати
представників тваринного світу України.
6.Дидактична гра “Птахи України”
Мета: вчити знаходити та називати
представників птахів України.
7.Розучування прислів’їв та приказок про природу, її охорону
Добре насіння - гарні сходи.
Нема бджоли без жала, а троянди без колючок.
Без верби і калини - нема України.
Вовка боятися - в ліс не ходити.
Який кущ, така й калина, які батьки, така й дитина.
8.Підсумок
Педагог звертається до дітей із
запитаннями: “Чим багата наша Україна? Яку природу ви особисто спостерігаєте,
де ще б хотіли побувати? Що дізналися нового? Про що розповісте рідним?”.
Дякуємо за цікаве заняття!
ВідповістиВидалити