Тема: «Світ цікаво пізнавати,
коли
поруч мама й тато»
1.
Організація самостійної
діяльності дітей п’ятирічного віку.
2.
Продуктивність
інтелектуальної роботи дитини (самооцінювальний
тест).
Міні-лекція
«Організація самостійної
діяльності
дошкільників»
Згідно сучасних вимог щодо організації життєдіяльності дітей в дошкільному закладі в режимі дня кожної вікової групи передбачений час на самостійну діяльність дітей. Вихователю слід пам’ятати, що час, коли дитина просто вільно переміщується груповим приміщенням з кутка в куток, не знайшовши собі заняття за інтересами, проходить для неї спонтанно, безпланово та безрезультатно. По відношенню до дитини — це аморально і не гуманно, а по відношенню до вихователя — безвідповідально та непрофесійно. Час перебування дітей в дитячому садку має щоденно плануватися педагогами досить виважено і розумно, і кожній дитині протягом дня слід приділяти максимум уваги.
Організовуючи
самостійну діяльність дітей в ДНЗ, у центрах розвитку чи поза ними, вихователю
варто пам’ятати, що активність кожної дитини (фізичну, пізнавальну, мовленнєву,
художньо-естетичну, соціально-моральну, емоційно-ціннісну, креативну) треба
регламентувати домірно, тобто кожний дошкільник має
повністю реалізувати протягом дня свою потребу в активній творчій діяльності.
Організовуючи
самостійну діяльність дітей (вранці перед заняттями, у
вільний від занять час, на першій чи другій прогулянці, у вечірні години тощо),
педагогу варто враховувати такі поради:
·
починаючи
організовувати самостійну діяльність дітей, необхідно представити їм повний набір можливих справ та завдань, розповісти
про їх особливості та значимість, постійно поповнюючи центри розвитку (активності)
дітей новими атрибутами чи видозмінюючи їх;
·
обговорити з
дітьми вимоги до певних видів діяльності чи окремі правила,
яких слід дотримуватися, працюючи у тих чи інших центрах розвитку дитини. Ці
правила мають бути відомими і ставитися до всіх дітей в однаковій мірі, і
вимагати їх дотримання кожною дитиною слід постійно — тоді у неї виробляється
стала звичка: брати з дозволу, гратися обережно, не кидати, гортати сторінки
охайно, ділитися з друзями, домовлятися про свої ролі, прибирати робоче місце,
ставити на місце тощо;
·
варто
додатково мотивувати самостійну діяльність дітей. Наприклад, прибирання
у столах чи шафках для роздягання, як правило, не викликає у них особливого
ентузіазму, але одночасний пошук «секретику» обов’язково зацікавить маленьких
дослідників;
·
вихователь має
наголосити, що кожна дитина може займатися тим, що їй до
вподоби (варто ще декілька разів назвати всі можливі справи);
·
запропонувати кожній дитині вголос повідомити про своє рішення та вибір і
спробувати його пояснити;
·
варто також
повідомити дітям, що кожний з них може пізніше
відмовитися від свого першого задуму і займатися іншою справою,
але бажано, щоб кожна розпочата справа була завершеною;
·
вихователь
має обов’язково контролювати характер вибору дитини,
заохочувати її, спонукати обирати складніші завдання чи допомогти іншим у
завершенні справи;
·
час від часу
треба звертати увагу на вимоги та правила щодо виконання
завдання дітьми;
·
в процесі
діяльності вихователь має демонструвати дитині свій
інтерес та підтримку, впевненість у її можливостях, висловлювати
оптимістичну позитивну випереджуючу оцінку (прийом ПВО);
·
після закінчення
роботи вихователь заохочує дітей до само оцінювання,
вдаючись до запитань: «Чи задоволений ти результатом (роботою)? Що тобі
подобається в цій роботі, а що ні? Хто тобі допомагав? Чи зможеш зробити краще
наступного разу? Які були у тебе труднощі?»
Отже, підсумовуючи вищесказане,
слід наголосити, що для належної організації самостійної діяльності дітей
вихователі мають постійно дбати про збагачення предметно-ігрового розвивального
середовища в групі, продумувати власне місце і роль у діяльності кожної дитини.
Тривалість самостійної діяльності дітей може бути від кількох хвилин до години
і більше. Дитина протягом дня може неодноразово повертатися до обраної справи.
Це можуть бути:
-
театралізована діяльність (ігри-драматизації, інсценівки,
розігрування театрів);
-
мовленнєва діяльність (бесіди, читання художніх
творів, розповідання з показом ілюстрацій, переказування, робота з картинками, з
книжкою);
-
образотворча діяльність (малювання, ліплення,
аплікація);
-
ігрова діяльність (сюжетно-рольові, дидактичні,
настільно-друковані, конструктивно-будівельні, рухливі ігри);
-
музична діяльність (гра на дитячих музичних
інструментах, музично-дидактичні ігри та вправи, танцювальні рухи);
-
трудова діяльність (трудові доручення, ручна
праця, праця в куточку природи, господарсько-побутова праця);
-
дослідницько-пошукова діяльність (досліди, експерименти);
-
логіко-математична діяльність (ігри-ломиголовки, кросворди,
ребуси, лабіринти, вирішення логічних завдань та інше).
Керівництво самостійною
діяльністю дітей з боку вихователя, в залежності від ситуації, може бути як
безпосереднім, так і опосередкованим. В той час, коли діти зробили свій вибір і
активно зайнялися справою за бажанням та інтересами, вихователь має можливість
проводити індивідуальну роботу з вихованцями з різних розділів програми, сфер
життєдіяльності, опосередковано спостерігаючи за заняттями всієї решти дітей.
Постійний контроль, вказівки,
обмеження, необґрунтовані правила, докори, негативна оцінка діяльності дитини з
боку вихователя можуть зашкодити її особистості у виробленні оціночного
ставлення до себе, своїх можливостей.
Для організації самостійної
діяльності дітей в календарному плані освітньої роботи вихователі мають обов’язково зазначати умови, за яких вона буде
проводитись (матеріали, атрибути, ігри, обладнання,
посібники тощо), тобто створити «ситуацію успіху» для кожної дитини
у всіх центрах розвитку.
Роль помічника
вихователя в організації самостійної діяльності дітей, які не зайняті на
основному занятті
Сьогодні помічник вихователя — це
не няня, не прибиральниця, не технічний працівник, як до цього ставилися
раніше, не наглядач за дітьми, а теж педагог, який бере участь у
навчально-виховній роботі (згідно ст.27 Закону України
«Про дошкільну освіту»). Коли з однією підгрупою вихователь
проводить заняття, то за другою підгрупою помічник вихователя не лише наглядає,
а й працює — виконує з дітьми посильну навчально-виховну роботу, зміст якої
завчасно продумує вихователь: читання та розповідання
казочок; розгляд ілюстрацій, предметних чи сюжетних картинок; виготовлення
поробок; прибирання у шафах; настільно-друковані ігри; виготовлення альбому для
іменинника; підклеювання книжок; сюжетно-рольова гра; розв’язання моральних
ситуацій; розмальовування картинок; колективні види праці і т.д.
Доречно продумувати такі форми
роботи не зайнятими на занятті дітьми, які пов’язані з темою навчально-виховного
блоку та темою заняття. По завершенню виконання завдання такими дітьми
вихователю варто оцінити результати їх роботи та похвалити їх за старанність і
те, що вони не заважали працювати іншим.
На порозі — кінець навчального року. Пропонуємо тест «Продуктивність інтелектуальної роботи дитини»
Спираючись на свої спостереження
за дитиною у повсякденному житті, виберіть відповідний варіант відповіді на
кожне із запитань:
Чи
здатна дитина займатися чим-небудь тривалий час без перерви?
- не зважаючи на тривалу роботу, майже не
втомлюється, готова виконувати завдання і далі – 5 балів;
- може працювати достатньо довго, не
скаржачись – 4 бали;
- про високу працездатність говорити складно
– 3 бали;
- спочатку працює уважно, але швидко
втомлюється – 2 бали;
- щохвилини перериває заняття, допускає
велику кількість помилок – 1 бал.
Чи
виявляє стійкість до невдач?
- у разі невдач концентрується, працює
старанніше, без нервозності – 5 балів;
- засмучується, але ненадовго, готова до
подальшої роботи – 4 бали:
- про стійкість до невдач говорити складно –
3 бали;
- важко переживає невдачі, не може мобілізуватися
без сторонньої допомоги – 2 бали;
- деморалізується після невдач, плаче,
відмовляється працювати – 1 бал.
Чи
здатна працювати у несприятливій обстановці?
- за будь-яких умов працює успішно, не
реагує на шум – 5 балів;
- прагне налаштуватися на діяльність,
застосовує спеціальні прийоми зосередження (промовляє завдання вголос, затикає
пальцями вуха тощо) – 4 бали;
- зазнає труднощів, коли потрібно працювати
у гурті; просить не розмовляти, не заважати – 3 бали;
- знижує свою продуктивність у несприятливій
обстановці, втомлюється, нервує, відволікається, відмовляється працювати – 2
бали;
- за наявності стороннього шуму взагалі не
може виконувати завдання у групі однолітків; потребує допомоги дорослого – 1
бал.
Чи
відмовляється від дій, коли стикається з перешкодами?
- продовжує роботу, не втрачає віри в успіх
– 5 балів;
- відволікається від дії, проте після нагадування
або додаткової стимуляції продовжує роботу – 4 бали;
- може припинити або уповільнити роботу,
швидше стомитися – 3 бали;
- використовує будь-яку перешкоду для того,
щоб відмовитися від подальших дій – 2 бали;
- не лише припиняє будь-які спроби, а й
втрачає віру у власні сили – 1 бал.
Чи
охоче виконує дії, які потребують значних зусиль?
- любить роботу, яка її повністю захоплює і
потребує витривалості та терпіння – 5 балів;
- здатна неодноразово виконувати одноманітні
завдання, хоч і без задоволення – 4 бали;
- неохоче, без зацікавленості виконує дії,
що потребують додаткових зусиль – 3 бали;
- здатна до дій, які потребують зусиль, лише
під контролем дорослого – 2 бали;
- відмовляється від тривалих, утомливих дій
у будь-який спосіб – 1 бал.
ПІДРАХУЙТЕ БАЛИ:
·
Якщо ваша дитина набрала від 20 до 25 балів, то можна говорити про
виражену готовність до навчання.
·
Якщо ваша дитина набрала від 14 до 19 балів, то окремі особливості її
вищої нервової діяльності, властивості темпераменту можуть ускладнити адаптацію
до умов шкільного життя. Можливо, проблеми криються у рівні тривожності чи
імпульсивності. Але ще не все втрачено. Цілеспрямований пошук причин такого
стану дитини, індивідуальний наполегливий підхід до неї можуть виправити
ситуацію.
·
Якщо ваша дитина набрала всього від 9 до 13 балів, це означає, що на її
підготовку до школи знадобиться не менше року. Бажано готувати таку дитину за
індивідуальною програмою з урахуванням причин, що спричинили незадовільний стан
готовності дитини до навчання. Також будуть корисними заходи, спрямовані на
зміцнення нервової системи: санаторний режим, загартування тощо.
·
Якщо ваша дитина набрала менше 9 балів, перевірте свої розрахунки або
зверніться до інших дорослих, які добре знають вашу дитину, і попросіть
провести оцінювання. Проаналізуйте, чи створили ви сприятливі умови для роботи
дитини.
Показники рівня сформованості індивідуальних
умінь: аналізувати, порівнювати, встановлювати закономірності.
Високий рівень: дитина визначає
зміст, суть (у тому числі приховану) завдання, яке необхідно виконати; може
його проаналізувати; точно узагальнює його у мовленні; бачить і усвідомлює тонкі
відмінності при порівнянні, встановлює закономірні зв'язки.
Середній рівень: завдання, які
потребують аналізу, порівняння, узагальнення і встановлення закономірних
зв'язків, дитина виконує за умови стимулювання дорослим.
Достатній рівень: дитина виконує
завдання за допомогою дорослого, може перенести засвоєний спосіб діяльності на
виконання аналогічного (подібного) завдання.
Низький рівень: під час виконання
таких завдань дитина потребує навчальної допомоги, яка не завжди є ефективною;
не може перенести засвоєний спосіб діяльності на виконання аналогічного
(подібного) завдання.
Визначення
результативності вашої співпраці з дитиною.
Висока результативність:
·
дитина проявляє допитливість, активність;
·
завдання виконує із цікавістю, самостійно;
·
не потребує додаткового зовнішнього стимулювання.
Середня результативність:
·
дитина недостатньо активна і самостійна;
·
потребує деякого зовнішнього стимулювання під час виконання завдань;
·
має достатньо вузький круг інтересів.
Низька результативність:
·
дитина має низький рівень активності і самостійності;
·
потребує постійного зовнішнього стимулювання під час виконання завдань;
·
не проявляє допитливості й інтересу до навколишнього світу.
Сподіваємося, що цей тест
допоможе батькам визначити, чи готова дитина до навчання у школі.
Якщо результат виявиться
негативним, то варто не зволікаючи створити всі умови для активної співпраці з
дитиною. За потреби слід проконсультуватися зі спеціалістом.
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиЩиро дякуємо ВИХОВАТЕЛЯМ та ЛОГОПЕДУ за доступну розширену інформацію для нас.
ВідповістиВидалитиЗа вашу нелегку працю, яку ви кожного дня намагаєтеся відшукати.. записати.. провести.. розвивальні заняття, ігри, вправи, бесіди, фізкультхвилинки та інше...для наших діток, які з радістю проглядають та виконують завдання.