Патріотичне виховання дітей дошкільного віку
«Україна – моя Батьківщина»
1. Говоріть з дітьми про Батьківщину.
Дехто з батьків вважає, що говорити з дітьми про Батьківщину зайве, або ще
зарано. Однак цінність сімейних бесід і розмов саме в тому, що відбуваються
вони у безпосередній і довірливій атмосфері. І тоді розумне і влучне слово
батька або матері, дідуся чи бабусі про Батьківщину глибоко входить у
свідомість та серце малюків. Способи вирішення виховних завдань у родині дуже
різноманітні, це: батьківський авторитет, домашній побут, духовний і моральний
клімат родини, праця, навчання, звичаї і традиції; суспільна думка, преса,
радіо, телебачення, література, заняття спортом, свята і розваги тощо.
2. Відзначайте загальнонаціональне свято -
День Незалежності України. Доцільно започаткувати сімейну традицію
щорічного святкування Дня Незалежності України: побувати на святкових заходах у
дитячому садку, у рідному селищі та за можливості брати в них участь;
переглянути запис військового параду чи святкового концерту. Це сприятиме
формуванню патріотичних почуттів у підростаючого покоління.
3. Говоріть про патріотичні справи батьків,
розмірковуйте над минулим своєї Батьківщини. Розповіді й бесіди-спогади про
патріотичні справи батьків та минуле країни є водночас і уроками мужності для
дітей, і передачею естафети від покоління до покоління. У такі хвилини діти
почуваються єдиним цілим, невіддільним від героїчного минулого своїх предків.
4. Подорожуйте з дітьми Батьківщиною.
Подорожуючи
дорогами нашої Батьківщини, батьки і діти безпосередньо знайомляться з рідним
краєм, культурою, його минулим і сьогоденням, відвідують меморіальні комплекси,
які пробуджують у дитячих серцях скорботу по полеглих, любов і повагу до людей,
що вибороли для них свободу і незалежність. Такі подорожі будуть відігравати
неоціненну роль у патріотичному вихованні дошкільників.
5. Залучайте дітей до творів української
літератури і мистецтва.
Після
прочитання патріотичної літератури, розгляду ілюстрацій, репродукцій, фільмів,
прослуховування музики і пісень, перегляду танців і вистав патріотичної
тематики діти ніколи не залишаться байдужими, а обов'язково переймуться долею
героїчних людей.
6. Будьте готові відповісти на запитання,
навести приклади й докази, щоб переконати дітей в істинності або хибності їхніх
суджень. Дошкільний вік - це вік «чомусиків», у яких десятки
найнесподіваніших і найрізноманітніших запитань. І відразу у них свої
міркування і висновки: правильні, неточні або помилкові. Тому батьки мають завжди
бути готовими відповісти, навести приклади й докази, щоб переконати дітей в
істинності чи хибності їхніх міркувань. Важливо, щоб у родині усвідомлювали
позитивний і негативний впливи літератури, мистецтва, засобів інформації на
патріотичне виховання дітей.
7. Залучайте дітей до сімейних традицій,
звичаїв, обрядів, свят. Це - важливі засоби зміцнення родинних
зв'язків та національно-патріотичної свідомості різних поколінь. Родинні
традиції є своєрідним засобом захищеності кожного члена родини, позитивного
сприймання світу, створення неповторних дитячих спогадів, власного
самоствердження у суспільстві.
8. Виховуйте шанобливе ставлення до
національних символів і святинь народу.
Саме в родинному
середовищі дитина вперше дізнається про народні символи: батьківську хату,
вишитий рушник, сорочку, материнську пісню, вербу і калину, хрещатий барвінок,
писанку і лелеку, хліб на столі... Всі вони - наші давні обереги. Родина плекає
любов і повагу до них. Якщо за сімейним обіднім столом дитині показувати приклад
бережного ставлення до хліба, то, безумовно, дитина в дитячому садку, а потім у
школі й у дорослому житті з повагою ставитиметься як до самого хліба, так і до
людей, які його виростили, і до землі, на якій він ріс, до свого краю, народу.
Батьки також мають формувати у своїх дітей шанобливе ставлення до державних
символів: Гімну, Прапора, Герба України.
9. Будьте
взірцем для наслідування, відповідальними й обережними у своїх діях.
Щоб виховати патріотичні почуття у дітей, потрібно самим ними володіти. Виховання
прикладом передбачає створення взірця для наслідування. Діти копіюють усе
підряд: і позитивне, і негативне. Чесність, правдивість, працьо-витість,
щедрість, скромність, совісність, розсудливість - усе це позитивні взірці для
наслідування. Якщо батьки чесно працюють на виробництві чи в іншій сфері
діяльності, є порядними людьми, позбавлені шкідливих звичок, то вони мають
високу репутацію. Тому вони мають моральне право вимагати від своїх дітей
підтримувати свою честь, гідність, репутацію своєї сім'ї у навчанні, у
повсякденній поведінці. Завдання батьків - показувати позитивний приклад, з
якого дитина могла б переймати найкращі риси, що забезпечить неперервність
традицій від покоління до покоління.
10. Розширюйте
коло спілкування дитини з дорослими й однолітками, представниками інших
національностей.
Розширюйте
коло спілкування, обмінюйтеся досвідом із представниками інших сімей і родин,
пізнавайте їхню духовну спадщину та поширюйте свою. Дитина має на практиці
реального спілкування знаходити спільне та відмінне між собою та іншими людьми.
Спілкування дітей і дорослих із представниками інших національностей,
національних традицій, релігійних переконань, політичних поглядів, укладів
життя та культури розвиватиме вміння поводитися природно, тактовно та гідно.
11. Використовуйте
різні форми взаємодії з дітьми. Для
національно-патріотичного виховання дітей у родині використовуйте різні форми
взаємодії: власні бесіди-спогади; подорожі рідною країною; створюйте сімейні
літописи; залучайте дітей до трудових справ; використовуйте твори літератури і
мистецтва; беріть участь у масових заходах з нагоди національних і державних
свят; долучайтеся до співпраці з дошкільним закладом тощо. Якщо у родині
виховують дітей різного віку, то обирайте форми і методи національно-патріотичного
виховання, враховуючи вікові, статеві, психологічні та інші особливості кожної дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар